Waarom LinkedIn vol staat met bullshit-content

De Linkedin-algoritmes liggen aan de beademing

Leuk joh, die zoveelste hoax-uitleg over de marcheervolgorde van een roedel wolven. En we zaten echt te wachten op dat inspirerende Richard Branson-citaat.

Waarom zijn de statusupdates op Linkedin nu nog zo verschrikkelijk? Er zit een strategie achter, maar de uitvoering is twijfelachtig.

Waarom er nu zoveel onzin op staat

De alomtegenwoordigheid van content met lage kwaliteit heeft de volgende redenen:

  • Op Linkedin voeg je iedereen toe die je kent. Slechts sommigen plaatsen statusupdates (want die functie bestaat relatief sinds kort) en dat zijn niet per se de interessantste verhalen van je interessantste contacten. Om méér te zijn dan een digitaal adressenboek met CV's, wil Linkedin je echter tóch een voortdurend goed gevulde newsfeed tonen.
  • Bij gebrek aan kwaliteitscontent van je eerstegraads netwerk worden updates uit je (gigantische) tweedegraads netwerk getoond. De algoritmes zijn niet streng: 1 like of comment van een van je contacten is al genoeg om te zorgen dat een statusupdate van een tweedegraads connectie in je newsfeed belandt.
Hier pakt het goed uit. Dit interessante verhaal van 37Signals zie ik in mijn newsfeed, omdat slechts één connectie de statusupdate heeft geliked. Ronny Wieckardt is dan ook een goeie om in je netwerk te hebben.
Hier pakt het goed uit. Dit interessante verhaal van 37Signals zie ik in mijn newsfeed, omdat slechts één connectie de statusupdate heeft geliked.
  • Dit vergroot het penetratievermogen van bullshitcontent: content die voor een maximaal aantal mensen een minimumhoeveelheid relevantie of entertainmentwaarde biedt, die bovendien op de meest laagdrempelige manier - in een oogopslag - geconsumeerd kan worden.
  • Dit hoge penetratievermogen zou ertoe moeten leiden dat er méér statusupdates door méér mensen worden geplaatst; je hebt immers maar een paar likes nodig om de connecties van de connecties te bereiken.
  • De overmaat aan bullshitcontent is dan ook een ongewenst bijeffect van een op zich begrijpelijke stimuleringsmaatregel, die immers perverse prikkels introduceert voor mensen die goedkoop aandacht willen scoren met onzin en spam.

Gaat de strategie werken?

Of de strategie gaat werken, hangt onder meer af van de kracht van die perverse prikkels. Het huidige algoritme werkt geeft een boost aan zowel ruis als signaal – misschien nog wel meer aan het eerste dan het laatste.

Een overmaat aan bullshitcontent kan ertoe leiden dat mensen statusupdates in het algemeen juist gaan negeren. De introductie van Linkedin Posts (de mogelijkheid om hele artikelen te plaatsen op Linkedn, waarvan je contacten een pushnotificatie krijgen) is een teken aan de wand: die functie impliceert dat als je je netwerk écht wil bereiken, je beter een Post kunt publiceren.

Ook een positief voorbeeld (anders is het zo flauw): John Kivit plaatst artikelen als Linked Posts, waarvan zijn connecties een notificatie krijgen

En ook die functie wordt misbruikt door mensen die, in plaats van een of andere longread, alleen een link naar een externe website plaatsen. De mensen die het gebruiken, claimen zoveel aandacht dat ik mijn abonnement op hun updates opzeg.

Voor zowel de normale statusupdates als voor de ‘posts’ geldt: in de wens om het communicatieplatform te laten groeien, geeft Linkedin de eerste groep gebruikers een misschien iets té krachtig instrument, waardoor het in de knop dreigt te breken.

In de wens om het communicatieplatform te laten groeien, geeft Linkedin de eerste groep gebruikers een misschien iets té krachtig instrument, waardoor het in de knop dreigt te breken

Linkedin wil een vuurtje opstoken – en dat kan, door het geleidelijk aan van meer brandstof te voorzien en de zuurstoftoevoer te verhogen. Die geleidelijkheid is essentieel: als je te snel te veel brandstof toevoegt, dan stikt het vuur. Dat gebeurde tot op heden: talloze miljoenen Linkedin-gebruikers die geen statusupdates plaatsten. Het verhogen van de zuurstoftoevoer met een blaasbalg is dan slim: dan kan het reeds brandende hout feller branden en extra brandstof aansteken. Dat is wat Linkedin deed met het verlagen van de viraliteits-drempel.

Maar het gaat om de verhoudingen. Want als je heel hard blaast tegen een heel klein vuurtje, dan dooft het vuur.

Interessant? Bolster werkt aan online-strategieën, websites en campagnes voor organisaties die midden in de samenleving staan. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, lees meer over ons of check onderstaande gerelateerde blogposts. (Oh, of help mee om LinkedIn te verbeteren en deel de post daar!)

Meer stukkies over content- en platformstrategie:

Helemaal uitgelezen? Delen maar!