Waarom je voor campagnes een hybride bureau nodig hebt

En laten wij er toevallig eentje zijn

Stel, je wil als maatschappelijke organisatie het komende jaar een publiekscampagne op poten zetten, met een flinke focus op online.

Dat betekent dat je onder meer de volgende zaken waarschijnlijk wil:

  • persaandacht scoren met onder meer een campagnesite en persbericht;
  • het publieke debat beïnvloeden;
  • je doelgroep vinden met webcontent en sociale media-advertenties;
  • een relevant handelingsperspectief bieden aan bestaande en nieuwe geïnteresseerden;
  • nieuwe geïnteresseerden laagdrempelig binden met bijvoorbeeld sociale media en e-mail;
  • mensen met vrijblijvende betrokkenheid converteren naar leden en klanten;
  • bestaande leden / klanten / donateurs <strong>activeren</strong> en inzetten als ambassadeurs.

Klopt dat een beetje? Je vraagt je dan ongetwijfeld af: wat voor bureau hebben we daar voor nodig? Is dat een campagnebureau? Een reclamebureau? Of toch een marketing-, communicatie- of webontwikkelingbureau? Of moeten we echt werken met vijf bureaus tegelijk?

De opkomst van het hybride bureau verklaard

Het internet verandert de werking van aandacht en betrokkenheid. En maatschappelijke organisaties zijn – zeker als het om campagnes gaat – aandacht- en betrokkenheidsmachines. Vier zaken waarop je kunt letten.

Gradaties van betrokkenheid = geïntegreerde campagnes

Het internet excelleert in de organisatie van laagdrempelige betrokkenheidsvormen zoals volgers, fans en nieuwsbriefabonnees – het is een uitdaging om die te koppelen aan exclusievere relatietypen zoals leden, donateurs en vrijwilligers. Dit vereist een permanente-campagnemachine die onder meer sociale media, websites (met landingspagina’s en formulieren) en e-mailmarketing combineert. Een wervende nieuwsbrief aan trouwe leden en een advertentiecampagne op Facebook gaan hand in hand, net als de bouw van een campagnewebsite en de ontwikkeling van een serie blogposts.
Met andere woorden: geïntegreerde campagnes vereisen een multidisciplinair bureau.

Er zijn geen losse campagnes meer

Naast bekendheid en je leden- of klantenbestand moet je als organisatie voortdurend werken aan je basis van:

  • betrokkenen (volgers, abonnees, sympathisanten, supporters);
  • communicatie-arsenaal (contentstrategie, Photoshoptemplates);
  • technische infrastructuur (de vervlechting van website, crm, sociale media, analytics);
  • expertise van je eigen medewerkers, omdat dankzij het groeiende belang van online-nieuws, sociale media en – e-mailnieuwsbrieven de doorslaggevende communicatiekracht uiteindelijk niet bij externe bureaus, maar in je eigen organisatie moet komen te liggen.

Een goede ‘campagne’ is een tijdelijke intensivering van de normale gang van zaken, die bovendien daarop een blijvend positieve impact moet hebben. Dit betekent dat je een bureau nodig hebt dat:

  • niet alleen hoogwaardige producties levert met een tijdelijk effect, maar je organisatie ook duurzaam versterkt met trainingen, kennisoverdracht en verbetering van ict-infrastructuur;
  • je organisatie kan begrijpen en doorgronden – en dus ook strategisch onderlegd is;
Dit is waarom ik Bolster heb opgericht. In vorige bureaus – zowel individueel als met anderen – heb ik veel communicatieprofessionals getraind, websites gebouwd, campagnes gedraaid, sociale media-platforms ingevoerd en nieuwsbriefsystemen geïmplementeerd. En ik merkte dat wat organisaties nodig hebben, een hybride bureau is dat communicatie, marketing, design en webdevelopment combineert. Zie ook onze cases voor PvdA en voor Ministerie van OCW – en nieuwe cases komen daar in 2015 snel bij.