Waarom Hillary’s ‘logo’ zo goed is

Een matig logo, een briljante avatar & interaction design-element

Het campagnelogo van Hillary Clinton kon na de lancering van haar presidentiële campagne aanvankelijk vooral rekenen op kritiek, maar het internet komt bij zinnen.

Het was de altijd briljante @brainpicker die het volgende Gizmodo-artikel deelde dat uit de doeken doet hoe goed het logo werkt als avatar en user interface-element:

Source: twitter.com

Dat is het interessante punt van de hele affaire: de functie van een logo is veranderd. Wij citeren:

But it’s the arrow as an interaction design element which offers the most value — and this is the one that the vast majority of Hillary supporters are most likely to engage with during the campaign.

Het dominante gebruik van een logo is niet als statig embleempje bovenaan een brief of poster, maar als avatar op sociale media, of als visuele cue op websites waar een handeling wordt verwacht.

Het dominante gebruik van een logo is niet als statig embleempje bovenaan een brief of poster, maar als avatar op sociale media

Zie hoe het uitpakt op haar profielpagina’s, in Tweets en op haar website:

En @huubbellemakers duidt het paarsebroekentechnisch:

Wat je zegt, Buub Source: twitter.com

We gaan dat logo in elk geval nog vaak zien – wen er maar alvast aan.

Read also

Update: het Hillvetica-font geïntroduceerd

Ontwerper Rick Wolff heeft er een heel font van gemaakt, aanvankelijk ‘Hillary Bold’ genoemd, later ‘Hillvetica’:

Source: twitter.com

En Hillary’s campagne heeft ‘m natuurlijk opgepakt:

Source: twitter.com

Psst, meer lezen over online-campagnes?

We schrijven vaker over maatschappelijke online-campagnes (want daar doen we zelf ook aan). Als je dat interessant vindt, laat dan je gegevens achter:

Wekelijkse mail met links over maatschappelijk relevante online-vernieuwing krijgen? Sluit je aan bij 750+ anderen!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Helemaal uitgelezen? Delen maar!