Van Apple News tot podcast-ads: journalistieke verdienmodellen in 2019

IMG_0454

Waar moet je als professionaliserende redactie op letten als je anno 2019 geld wil verdienen met journalistiek?

Vorig jaar schreven we een Keuzegids over redactionele verdienmodellen. Met Perikles Journalism maken we WordPress-gebaseerde platforms met diverse ingebouwde manieren om geld te verdienen, en redacties helpen de juiste uitgeefstrategie te bepalen is een minstens even grote uitdaging als het bouwen van de techniek.

verdienmodellen-bolster-featured

Keuzegids Verdienmodellen 2019

Lees de hele Keuzegids met alle relevante verdienmodellen, van podcast-ads tot poreuze paywalls.

Voor 2019 hebben we voor de herziening van de keuzegids een aantal ontwikkelingen uitgelicht, zoals:

  • aggregatieplatforms zijn in opkomst, met Blendle, Medium en Apple News als opkomende spelers;
  • gratis nieuws met generieke advertenties heeft zijn beste tijd gehad;
  • paywalls in allerlei soorten en maten zetten hun opmars voort.

De grote lijn blijft dezelfde: het is zaak om waardevolle langetermijnrelaties op te bouwen. Met als het éven kan lezers die periodiek abonnementsgeld betalen – deels in ruil voor onbelemmerde toegang, deels  als vorm van donatie.

Terwijl de strijd om eyeballs met generieke advertenties een race naar de bodem is (die toch door Google en Facebook worden gewonnen), kun je met kwalitatief betere advertenties en matchmaking-diensten ook adverteerders en sponsors uitstekend gebruiken. Denk aan:

  •  van gesponsorde producties en branded content
  • podcast-advertenties die door de presentator worden voorgelezen en een soort gesponsorde endorsements zijn)
  • partnerberichten, gesponsorde vermelding van relevante evenementen in een agenda, en job boards.

 

 

Poreuze paywalls die we bouwden voor Nieuw Wij, OneWorld en Vers Beton

De scheiding van redactie en commercie is niet langer heilig, en dat is prima. Een redactie ziet toe op relevantie van gesponsorde berichten en vacatures. Van de OneWorld-partnerberichten tot de Advocatenblad-vacatures: doordat de gesponsorde berichten door de redactie in elk geval op hoofdlijnen worden gecureerd, zijn dit weliswaar gesponsorde zijn dit vooral waardevolle en nuttige zaken.

  1. Zie Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2019: "Subscription and membership is the key priority for the news industry going forward" ↩︎
  2. Zie bijvoorbeeld de dynamische-paywall-aanpak van de New York Times, te lezen bij Digiday. ↩︎
  3. Relevant artikel: The Cost of Apple News van Stratechery. Samenvatting: voor uitgevers is het een slechte zaak als een machtige tussenpartij tussen jou en je lezers zou komen te staan; gebruikers gaan een relatie met de aggregator aan i.p.v. jouw medium, je krijgt amper relevante data, je moet dagelijks concurreren met andere uitgevers om aandacht – en een kleiner (en krimpend) deel van de lezersuitgaven vloeien jouw kant op. ↩︎
  4. Zie The Media Industry Laid Off A Thousand People In January. It May Not Be Over. ↩︎
  5. Lees ook het verslag van Harald Dunnink. ↩︎