#pgbalarm en de opkomst van de grassroots hashtag-campagne

En wat Jaap Stronks daar in de media over te zeggen had

Twitter dwingt PGB-debat af, schrijven de Telegraaf en de Volkskrant vandaag, in beide gevallen met enige duidende woorden van ondergetekende. Hoe bijzonder is zo’n grassroots-twittercampagne?

Sinds de eerste tweets met hashtag #pgbalarm op vrijdagavond ging het hard: vele Twitteraars luidden dit weekend de noodklok over de uitblijvende betalingen aan PGB-zorgverleners. Het trending topic op Twitter lijkt een Kamerdebat te hebben afgedwongen, zo luidt de analyse.

De Telegraaf interviewde me gisteren (te lezen via Blendle (€)):

Jaap Stronks, eigenaar van een bureau dat campagnes via sociale media verzorgt, noemt het pgb-alarm een mooi voorbeeld van hoe via Twitter vanuit de samenleving een probleem onder de aandacht wordt gebracht van het grote publiek. „Wat mee heeft geholpen is dat ze op vrijdagavond zijn begonnen, dan wordt er veel getwitterd maar is er vaak niet heel veel nieuws. Op zo’n moment kan je snel de aandacht pakken.”

Het grappige is dat de Volkskrant me vanmiddag eveneens interviewde en vervolgens verwijst naar mijn woorden in de Telegraaf zonder te noemen – of kennelijk zelf door te hebben – dat ik dat ook was.

Uit het Volkskrant-artikel over #pgbalarm:

Online strateeg Jaap Stronks vindt dat mensen de kracht van sociale media niet moeten onderschatten. ‘Deze hashtag is onderdeel van een bijzondere trend: grassroots initiatieven op sociale media die zonder commerciële organisatie erachter en zonder budget een onderwerp op de politieke agenda krijgen.’

Klopt. Al bedoel ik vooral: zonder professionele organisaties erachter – uiteraard zijn het bij uitstek niet-commerciële organisaties zoals goede doelen en politieke partijen die maar al te graag op dergelijk succesvolle wijze het publieke debat zouden willen bespelen.

Dat burgers via sociale media iets bewerkstelligen waartoe politieke partijen en organisaties niet in staat waren, betekent volgens Stronks dat er iets borrelt. Dat een idee leeft. Andere voorbeelden die hij noemt zijn #zwartepietisracisme, #kinderpardon en #mauromoetblijven. ‘Die hashtags wonnen alleen geleidelijk terrein. Nu werd binnen een paar dagen vrij direct resultaat geboekt.’

Klopt. Maar direct na deze quote van mij, wordt een niet nader genoemde persoon aangehaald die in de Telegraaf wat zei:

Een social media-expert in de Telegraaf suggereerde dat de actie tegen de chaos rondom de persoonsgebonden budgetten ‘goed was gepland’, zo op een nieuwsluwe vrijdagavond. In het weekend bepalen traditionele media minder het debat en is dus meer ruimte voor andere kwesties, zeggen ook andere experts.

Juist, die ‘social media-expert’ was ik ook. (Terzijde: Bolster doen niet social media-campagnes – voor een goeie campagne heb je ook e-mailnieuwsbrieven en websites enzo nodig – lees gerust waarom wij een hybride bureau zijn) Hoe dan ook: ik heb niet willen suggereren dat de timing gepland was, wél dat het wellicht toevallig een beetje heeft geholpen.

Concurrentie van professionele roeptoeters

Niet voor niets is de late vrijdagavond het favoriete taking out the trash-moment van menige sluwe PR-baas die weet dat traditionele media deadline-technisch minder werk kunnen maken van onderwerpen die op dat moment op de nieuwsradar verschijnen.

Het weekend is ook nieuwsluwer doordat er amper persberichten worden verstuurd en er geen politieke debatten zijn.

Dus ja, het is uitstekend denkbaar dat het net wat eenvoudiger is om via sociale media een thema op de kaart te zetten als je wat minder concurrentie hebt van alle professionele roeptoeters die dagelijks strijden om de aandacht van het publiek.

Niet voor niets is de late vrijdagavond het favoriete taking out the trash-moment van menige sluwe PR-baas

Want je moet de ‘kracht van sociale media’ (ik krijg altijd onmiddelijk kromme tenen van die woorden) vooral ook niet overschatten: het publieke debat wordt nog altijd gedomineerd door traditionele media. Maar het is helemaal niet verkeerd dat daar een beetje verandering in komt.

Update: De Telegraaf spreekt van een ‘truc’ van 24 ‘opruiers’. Dat de discussie is aangejaagd door twee dozijn activisten is niet zo verwonderlijk. Er waren ook tienduizenden ándere mensen die over #pgbalarm twitterden – het was wel degelijk een écht ‘trending topic’ – op Twitter had iedereen het erover. In elke campagne heb je organizers en activisten, en dat is hier niet anders.

Read also

Helemaal uitgelezen? Delen maar!