Over onze Twitter-test – en wat andere organisaties met tests & quizzen zouden kunnen

Het is leuk om te doen, en dat is al heel wat

Ben jij een omnichannellende paarse broek of een activistische barricadetwitteraar?

We hebben een testje gemaakt: beantwoord een paar vragen en er rolt een persoonlijk profiel uit. Vonden we leuk om te doen, en het was gelijk een aardige oefening om te laten zien wat we zoal kunnen met de formulierenmodule in Perikles, ons WordPress-aangedreven websitesysteem voor redactioneel geavanceerde websites.

iPhone formulier
We vragen éérst of de gebruiker zin heeft in onze e-mail, en dan pas tonen we het e-mailveld
Twittervogel

Zeker journalistieke websites zouden zoiets goed kunnen gebruiken (en het is ook in te bouwen in andere WordPress-websites), maar ook maatschappelijke of andere soorten organisaties kunnen het middel goed inzetten.

Denk aan een test die bepaalt hoe milieubewust je bent, of een kennisquiz die test hoeveel de bezoeker weet van een bepaald onderwerp. Afhankelijk van de antwoorden wordt de gebruiker naar een gepersonaliseerde pagina doorgestuurd, waar je uiteraard het resultaat kan delen via sociale media, of wellicht is er een PDF te downloaden.

Ook is zo’n module goed inzetbaar voor gebruikersregistratie, bijvoorbeeld voor een e-mailnieuwsbrief. Onze test werd binnen 24 uur ruim 2.000 maal ingevuld, en we hielden er zo’n 250 nieuwe nieuwsbriefabonnees aan over.

Die conversie van formulier-invuller naar nieuwsbriefabonnee is zo hoog, omdat de e-mailregistratie in het testformulier zelf zit ingebouwd. Die kunnen we verbinden met bijvoorbeeld Mailchimp of een ander e-mailnieuwsbrief- of CRM-systeem naar keuze.

“Die conversie van formulier-invuller naar nieuwsbriefabonnee is zo hoog, omdat de e-mailregistratie in het testformulier zelf zit ingebouwd.”

Op die manier is het voor gebruikers veel laagdrempeliger om hun e-mailadres achter te laten: als ze eenmaal bezig zijn met een interactief proces – het invullen van een test of quiz – is de stap naar het achterlaten van een e-mailadres immers zo gemaakt.

Read also

Op de hoogte blijven van Bolster? Sluit je aan:

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Helemaal uitgelezen? Delen maar!