Leden werven met je website: 6 tips

Maatschappelijke organisaties leunen steeds zwaarder op digitale kanalen om mensen te bereiken en leden te werven – de website voorop. Een serie tips van achter de schermen.

1. Laat je missie shinen

photo-1501238295340-c810d3c156d2-2

Ledenwerving mag best een beetje idealistischer

Het is voor nonprofits steeds ingewikkelder om leden en donateurs te werven, zeker ook…

De eerste tip is simpel, maar niet eenvoudig. Het betreft een issue dat veelal speelt bij organisaties die al wat langer bestaan, en waarbij professionalisering van dienstverlening en ledenwerving soms wat is doorgeschoten in  verzakelijking en bureaucratisering.

De afstand tot leden is wat groter geworden, ledenwerving is gaandeweg zwaarder gaan leunen  op marketingacties en tastbare diensten, producten en cadeaus. Herkenbaar? Dan is het wellicht zaak om terug te grijpen naar de basis, de oorspronkelijke oprichtingsreden en de bredere missie van de organisatie. Mensen worden lid omdat ze in je organisatie geloven, je waarden en wereldbeeld delen, omdat ze een emotionele betrokkenheid voelen.

Check de video behorend bij het boek ‘Start with Why’ van Simon Sinek voor een model dat helpt om je te focussen op de ‘why’ van je organisatie:

Start with why Bron: www.youtube.com

2. Contentstrategie: denk vanuit de gebruiker

Heb je je missie weer scherp voor ogen? Dan kun je gelijk door met je contentstrategie. De belangrijkste tip daarbij is dat het zinvol kan zijn om aantrekkelijke en interessante verhalen en content te creëren die niet per se voortvloeit uit je lopende campagnes en overige activiteiten – als-ie maar interessant is voor je doelgroep en bijdraagt aan de doelstellingen van je organisatie.

Een aardig voorbeeld is de receptenmodule die we bouwden voor Wakker Dier, met allerlei smakelijke vegetarische gerechten. Zulke verhalen kunnen op eigen kracht een relevant publiek bereiken en binden.

Voor Wakker Dier bouwden we een vegetarische recepten-module
cover-wakker-dier-2

We gaven vee-dieren de ruimte

We ontwikkelden een nieuw platform voor Wakker Dier, dat voortdurend wordt doorontwikkeld.

3. Creëer een beweging

featured-2

We helpen GroenLinks met hun verandering

Na de landelijke campagnesite in 2017 gaan we nu verder met nieuwe next-level platforms.

Als je dan toch bezig bent: het is een idee om eens verder te kijken dan het traditionele verenigingsmodel. Veel ledenorganisaties hebben zijn wat minder nadruk gaan leggen op het traditionele ‘lidmaatschap’ en starten een ‘beweging’ met ook andere routes om betrokken te raken.

Uiteraard is je website daarvoor een ideaal startpunt is, al is het maar voor overtuigende landingspagina’s met emotioneel resonerende video’s en aanmeldformulieren voor meetups. Check onze case voor de GroenLinks-campagne van 2017.

4. Laat mensen online actie ondernemen

Young-and-United

Petities voor nonprofits

Lees onze blogpost met de belangrijkste tips voor een succesvolle petitiecampagne!

Nog een uit de categorie ‘denk eens verder dan lidmaatschap’: het ondertekenen van een petitie kan ook een uitstekend opstapje zijn naar lidmaatschap. Het gaat erom dat je manieren vindt om mensen op een relevante wijze te binden om gezamenlijk actie te ondernemen. Young & United begon bijvoorbeeld met een succesvolle petitie voor een hoger minimumloon voor jongeren.

Een aandachtspunt is wel dat je ‘theory of change’ op orde moet zijn. Is het logisch en realistisch dat een succesvolle petitie daadwerkelijk binnen afzienbare termijn bijdraagt aan een doel dat wenselijk, belangrijk en urgent is?

5. Van ledenblad naar online magazine

Featured-image

Digitale journalistieke verdienmodellen

Welk digitale verdienmodel past bij jouw magazine, en waarom? Lees de Keuzegids!

Het ledenmagazine is doorgaans een belangrijk bindmiddel – maar papieren magazines worden steeds minder gelezen, terwijl daar een flink deel van het communicatiebudget in gaat zitten. Belangrijker: de vaak mooi vormgegeven en interessante redactionele artikelen kunnen in papieren vorm nauwelijks voor ledenwerving worden ingezet.

Daarom is het zinvol om je website ook als online magazine te beschouwen, waarbij je al dan niet poreuze paywalls en e-mailnieuwsbrieven kunt gebruiken om een onderscheid aan te brengen tussen openbare, wervende content en tegelijk betalende leden iets extra’s kunt gebruiken. Daar schreven we recent een hele keuzegids over, voor journalistieke maar ook voor maatschappelijke organisaties relevant:

6. Maak werk van je customer journeys

visual

Hoe werf je leden en donateurs online?

Hoe zet je online-middelen in om meer donateurs, leden of betalende abonnees te werven?

Stel, je gaat met dit alles aan de slag, hoe organiseer je dat dan allemaal? Het is zaak om gradaties van betrokkenheid te organiseren, van websitebezoeker naar e-mailabonnee naar lid naar activist of ambassadeur.

Dat vraagt niet alleen om een goede strategie, maar ook om een degelijke digitale infrastructuur die websites, sociale media- e-mail en CRM met elkaar verbindt. Voor de strategie kun je onze whitepaper checken, en heb je een bureau nodig voor een sterke online-strategie en dito website & omlijstende infrastructuur, dan weet je ons te vinden.