Journalistiek verdienmodel nodig? We hebben een Keuzegids gemaakt

Bij de ontwikkeling van online magazine-websites hebben we het met onze opdrachtgevers vaak over de vraag: welk verdienmodel past hierbij? Gebruiken we een betaalmuur, of plaatsen we advertenties?

De keuze voor een verdienmodel voor journalistieke platforms, vakbladen, relatiemagazines en community-website is vaak nog geen eenvoudige. Ga maar na:

  • Reguliere advertenties leveren minder op, maar sponsors werven kost veel tijd;
  • Premium content achter een paywall gaat ten koste van de vind- en deelbaarheid van je verhalen;
  • Vaste abonnees, vrienden en leden wil je belonen met exclusieve inhoud, maar ze worden vaak juist abonnee omdat ze willen dat je verhalen een breder publiek verdienen, in plaats van voorbehouden te blijven aan een selectief gezelschap;
  • Een strategie van losse verkoop via Blendle is strijdig met het belang om structurele relaties met lezers aan te knopen;
verdienmodellen-facebook

Digitale journalistieke verdienmodellen

Welk digitale verdienmodel past bij jouw magazine, en waarom? Lees de Keuzegids!

Om het juiste verdienmodel te kiezen, is het belangrijk dat je niet alleen mogelijkheden kent, maar ook de voor- en nadelen begrijpt. We hebben daarom een keuzegids gemaakt, een gratis te raadplegen overzicht van verdienmodellen en de strategische overwegingen die je moet maken om te bepalen welke je in moet zetten. Het zijn verdienmodellen die we vrijwel allemaal wel eens hebben ingezet, en dan ook ingebakken zitten in het Perikles Journalism-systeem dat we gebruiken om professionele journalistieke en maatschappelijke organisaties aan een professioneel platform te helpen. Check de keuzegids dus!

  1. Zie Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2019: "Subscription and membership is the key priority for the news industry going forward" ↩︎
  2. Zie bijvoorbeeld de dynamische-paywall-aanpak van de New York Times, te lezen bij Digiday. ↩︎
  3. Relevant artikel: The Cost of Apple News van Stratechery. Samenvatting: voor uitgevers is het een slechte zaak als een machtige tussenpartij tussen jou en je lezers zou komen te staan; gebruikers gaan een relatie met de aggregator aan i.p.v. jouw medium, je krijgt amper relevante data, je moet dagelijks concurreren met andere uitgevers om aandacht – en een kleiner (en krimpend) deel van de lezersuitgaven vloeien jouw kant op. ↩︎
  4. Zie The Media Industry Laid Off A Thousand People In January. It May Not Be Over. ↩︎
  5. Lees ook het verslag van Harald Dunnink. ↩︎