Is abonnementendienst Subscribe with Google interessant voor uitgevers?

samuel-zeller-367977-unsplash

Terwijl uitgevers met afgrijzen toezien hoe algoritme-wijzigingen van de Facebook-newsfeed bezoekerscijfers doen kelderen, komt Google met een abonnementendienst waarmee lezers eenvoudig kunnen betalen voor premium-content. Is dit een welkome handreiking van de zoekgigant, of kunnen uitgevers beter de boot afhouden?

Het klinkt als goed nieuws: Google zegt fake news te willen bestrijden en journalistiek te ondersteunen met het Google News Initiative, een wereldwijde variant van wat ze in Europa al doen met The Digital News Innovation Fund. Tevens is ‘Subscribe with Google‘ geïntroduceerd: een dienst waarmee het makkelijker moet worden gemaakt voor lezers om zich op premium-content te abonneren:”

You can then use “Sign In with Google” to access the publisher’s products, but Google does the billing, keeps your payment method secure, and makes it easy for you to manage your subscriptions all in one place.

In Nederland is NRC Media een van de partners. Opvallend genoeg is dat nu juist een uitgever die niet langer samenwerkt met Blendle, de Nederlandse startup waarmee Subscribe with Google direct lijkt te concurreren. Met Subscribe with Google heb je namelijk toegang tot alle premium-content van uitgevers die je interessant vindt en waarvoor je betaalt, en kun je ook eenvoudig kennismaken met andere digitale magazines:

But how can we help you get access to the subscriptions you already bought? Our goal is to make news subscriptions work better regardless of who you bought your subscription from. So Subscribe with Google will also allow you to link subscriptions purchased directly from publishers to your Google account—with the same benefits of easier and more persistent access.

Addertje onder het gras

spot-journalisme-paywall

Uitgevers & Facebook: bouw nooit huizen op gehuurde grond

Uit de categorie 'die konden we aan zien komen': Facebook draait de kraan dicht.

Wat moeten we ervan vinden? Om te beginnen is het goed om stil te staan bij de motieven van Google. Recode.net schrijft in een terechte analyse dat Google net als Facebook in zekere zin direct concurreert met uitgevers als het gaat om het aanbieden van geaggregeerde informatie in ruil voor hun aandacht, die aan adverteerders wordt verkocht.

Hier valt iets op af te dingen, want uitgevers die betaalde abonnementen aanbieden zijn in mindere mate afhankelijk van advertentie-inkomsten. Feit blijft dat het uitgevers in de eerste plaats te doen is om het organiseren van relaties met gebruikers, waarbij je een ‘relatie’ kunt uitdrukken als een garantie op toekomstige aandacht door hoogwaardige informatie te organiseren en distribueren.

Dat is wat Google doet met zoekmachines, wat Facebook doet met de newsfeed, en wat uitgevers doen met hun premium content: ze willen zoveel mogelijk macht over de verhandeling van informatiestromen, aandacht en relaties.

perikles-journalism-thumb

Perikles Journalism: voor ambiteuze redacties

Hét platform voor online magazines. Vertel mooiere verhalen - met een verdienmodel.

Het grote verschil: Facebook en Google zuigen alle inkomsten in de markt op, die wegvloeit naar aandeelhouders en de bedrijven zelf. Dat geldt voor uitgevers al in mindere mate, en voor kleine uitgevers al helemaal: die betalen er journalisten mee.

Daarom schreef ik eerder al dat uitgevers nooit huizen op gehuurde grond moeten bouwen (en waarom Facebook Instant Articles een valstrik was) het goud dat uitgevers in handen hebben – vooral als ze abonnementen op betaalde content aanbieden – is de rechtstreekse relatie met lezers.

Subscribe with Google betekent dat het ontdekken van, abonneren op en betalen voor abonnementen aan Google wordt uitbesteed. En dat je daarmee de kern van je verdienmodel uitbesteedt aan een van de machtigste organisaties ter wereld met een verdienmodel dat een rechtstreekse existentiële bedreiging is voor elke uitgeverij. Ik zou wel uitkijken.

Paard van Troje

Ik voegde op Twitter nog een paar opmerkingen toe, die ik er maar even bij zet:

Bron: twitter.com
Bron: twitter.com
Bron: twitter.com
Bron: twitter.com
Bron: twitter.com
Bron: twitter.com
Bron: twitter.com
Bron: twitter.com

Bolster helpt uitgevers en digitale magazines (zoals OneWorld, NieuwWij en Erasmus Magazine) met professionele redactionele platforms (Perikles Journalism), nieuwsbrieven en verdienmodellen. Lees bijvoorbeeld ook onze blogpost over verdienmodellen voor online magazines of schrijf je in voor onze nieuwsbrief: