Hoe word je trending topic op twitter

Iemand Tweette Een Foto Met Een Gele Zonnebril. Je Gelooft Nooit Wat Er Daarna Gebeurde

Deze week gebeurde er iets raars op Twitter. Neelie Kroes was te gast op het Utrecht Science Park en tweette een foto van zichzelf met een gele zonnebril en een kop koffie in haar hand. Ik vond de willekeurigheid daarvan erg grappig en zag er een kleine hype in.

Ik mocht de zonnebril van mijn collega Florian lenen, pakte een kop koffie en tweette een selfie onder de hashtag #Kroesing, een verwijzing naar een eerder geintje waarin ik een pose van Thierry Baudet nadeed met de hashtag #Baudeting. Het grapje sloeg aan en binnen twee uur tweetten tientallen mensen een selfie met een (al dan niet gele) zonnebril en een kop koffie.

Source: twitter.com

#Kroesing werd trending topic en professioneel twittertrendwatcher @Lammert besprak het in de dagelijkse uitzending op Radio1. Wat mij betreft een geslaagde grap, goed vermaak op de woensdagmiddag.

Het houdt niet op

Maar het werd pas echt grappig de dag erna. Op marketingblog Dutchcowgirls verscheen een artikel met de titel “#Kroesing: toevallig trending of zorgvuldige planning?”, waarin de schrijfster haar vermoeden uitsprak dat dit geen toeval was, maar een geplande actie om de Tour de France in Utrecht te promoten. Ik zal het meteen verklappen, dat was niet het geval. In de eerste plaats omdat het mijn grapje was en dat had niets met de Tour de France te maken, ik vond het gewoon een grappige foto. Het artikel staat vol met onwaarschijnlijke aannames. Ik zal er een paar uitlichten, omdat ik denk dat het goed illustreert hoe Twitter wel en niet werkt.

“Gisteren is Twitter ontploft nadat Neelie Kroes een foto had getwitterd vanaf het Utrecht Science Park waar ze op bezoek was. Op de foto had ze een gele zonnebril op en een kopje koffie in de hand. Dit in het kader van de komende Tour de France neem ik aan.”

Nou ja, ontploft… het ging om zo’n 60 mensen en 80 tweets. Neelie Kroes was op het Science Park om te praten over start-ups. Als ze al ergens reclame voor zou maken, zou het daarvoor zijn. Op de kleur geel na zie ik verder geen enkel verband met de Tour.

“Niet iedereen had begrepen dat de kleur van de zonnebril daarbij een belangrijke rol speelde trouwens ;-)”

Dat speelde ook geen belangrijke rol, mijn eerste #Kroesing was met een blauwe zonnebril. het ging me niet om de kleur.

“Ook radio en tv-programma’s haakten hier op in. Waar komt die zonnebril vandaan?”

Er was één radioprogramma waarin het werd besproken, tijdens een item waarin de trending topics van de dag werden besproken.

 

"Geel is de officiele tourkleur, dus we mogen wel vaststellen dat ze hiervoor gemaakt zijn."

“Helaas kan ik jullie niet vertellen waar de gele zonnebril vandaan is gekomen. Wel kan ik vertellen dat ik meer foto’s heb gevonden van Utrechters met een gele zonnebril op die ze hebben gevonden of gekregen en dat er ook een hoop zijn die er eentje willen hebben. Ik stiekem ook wel!”

Ik kan het wel vertellen, het is een populair brilletje, al jaren, hip gemaakt door de Ray Ban Wayfarer. Er waren mensen die #Kroesing gingen met een geel 3D-brilletje uit de bioscoop.

“4/5 juli zal de start van de Tour de France in Utrecht plaatsvinden. Geel is de officiele tourkleur, dus we mogen wel vaststellen dat ze hiervoor gemaakt zijn.”

Mijn bankkussens zijn ook geel.

“Het lijkt mij dan ook geen toeval dat Neelie Kroes de bril heeft ontvangen en hiermee een foto plaatste.”

Mij lijkt dat echt enorm toeval. Niet in de laatste plaats omdat ik vanmorgen even heb gebeld met de organisatie van de Tour de France Utrecht om te vragen of ze iets van gele brilletjes weten. Ze hadden geen idee waar ik het over had.

Kortom, het idee van de schrijfster of de zonnebril aan mevrouw Kroes was gegeven om aandacht te geven aan de komende Tour en dat #Kroesing daaruit voortkwam is op zijn zachtst gezegd vergezocht. En gelukkig maar! De geforceerde manier waarop bedrijven vaak willen inhaken op nieuws of evenementen wekt bij mij in de meeste gevallen eerder irritatie op dan sympathie. Juist spontaniteit en soms naïviteit is een groot deel van de lol. Vergelijk het met een uitgeschreven mop voorlezen versus ad rem een grapje maken.

Toch is het een interessante vraag. Want zou zoiets in theorie te plannen zijn? Wat als iemand van de communicatie-afdeling van de gemeente Utrecht had gezegd: ‘Hé, hier is een idee. We sturen, noem eens iemand, Neelie Kroes een gele zonnebril en vragen of ze ermee op de foto wil, dan kleurt Twitter vast geel!’ Had dat gewerkt?

Waarom #Kroesing werkte

Ik heb een reputatie op Twitter van licht absurde humor. Ik tweet erg veel, lees bijna alles in mijn timeline en heb dagelijks veel interactie met andere twitteraars. Aan een selfie met zonnebril en koffie is in zichzelf weinig grappigs. Maar er zijn bijna altijd wel mensen die denken ‘Oh Laurens heeft weer iets hoor.’ Dat, plus ik heb nagenoeg alle foto’s met de hashtag #Kroesing geretweet. Dat heeft me vast een aantal volgers gekost. Hoort erbij.

Het lukt ook lang niet altijd. Soms zijn de juiste mensen niet online of in de stemming, is iedereen te druk met een ander onderwerp of wordt je tweet gewoon over het hoofd gezien. Dat maakt het plannen lastig; er komt een stuk timing bij kijken en je hebt dat lang niet altijd zelf in de hand.

Wat heb je wel zelf in de hand?

Er bestaat geen handleiding ‘hoe word ik trending topic’. Het helpt als je flink wat geld hebt voor een viral campagne, maar ook dat is geen garantie voor succes. Alle grote merken die op sociale media met hun product inhaken op evenementen, betalen grof geld aan mensen die exact weten hoe Twitter werkt en welke humor op welk moment bij wie aanslaat. Denk aan het #twelftal, een groepje bekende grapjassen dat tijdens WK-voetbalwedstrijden in 2014 door Heineken werd betaald om geinige photoshops en woordgrapjes te twitteren.

Het allerbelangrijkste is om gewoon actief aanwezig te zijn. Aan te voelen hoe interactie werkt, kunnen proeven hoe de sfeer op dat moment is, weten van wie je wat kunt verwachten. Dat geldt niet alleen voor een geintje met een foto, maar ook voor serieuze onderwerpen buiten het nieuws van de dag.

Bovenal, wees spontaan, denk er niet te lang over na. Probeer het, maak onderdeel uit van de twittergemeenschap. Het liefst als persoon. Net als in het echte leven.

Zoals een Oscar Hammerstein, die ruim een dag later een selfie vanuit het vliegtuig tweette onder de hashtag #Kroesing. Zonder zonnebril, zonder koffie. Held.

Source: twitter.com

Helemaal uitgelezen? Delen maar!