Hoe vertaal je een papieren magazine naar online?

Scenery-iPad-Air-273-10-07-2018-09-54-2

Je hebt een papieren blad en zoekt naar de beste manier om dat naar het web te vertalen. Dat gaat verder dan een PDF online zetten – maar hoe véél verder?

Mark Friederichs, hoofdredacteur van de Consumentenbond, stelde op LinkedIn een interessante vraag:

Heeft iemand een voorbeeld van een digitaal magazine dat écht de moeite waard is, zowel om te lezen als om te maken (en dus echt waarde vertegenwoordigt)? Ik begin het geloof enigszins te verliezen. (…) Ik denk bij een digitaal magazine niet aan een nieuwssite, maar inderdaad aan een gedigitaliseerde versie van een papieren blad. Meer dan alleen de pdf, wat eigenlijk niets anders is dan een poging om iets wat ontworpen is voor papier op een ander medium dan papier uit te brengen.

Mark Friederichs (Linkedin)

Daar zit ‘m dan ook gelijk de crux, want ik antwoordde:

Maar is “een gedigitaliseerde versie van een papieren blad” dan niet precies wat je zegt: “een poging om iets wat ontworpen is voor papier op een ander medium dan papier uit te brengen”? Neem een van de meest onderscheidende elementen van een papieren blad: dat het een periodieke uitgave is waarin je een verzameling artikelen bundelt en gelijktijdig als een samengesteld pakket produceert en aflevert. Die werkwijze is vanzelfsprekend voor een papieren uitgave, maar niet direct voor de hand liggend op het web, waar het individuele artikel en niet de bundeling de basis is.

Mensen lezen losse artikelen, Google indexeert losse pagina’s, op sociale media worden afzonderlijke stukken gedeeld. Er is natuurlijk wel nut en noodzaak voor bundeling, maar niet noodzakelijkerwijs in de vorm van een gelijktijdige publicatie: gerelateerde artikelen verschijnen achter elkaar, en mensen abonneren zich op sociale accounts, feeds, YouTube-kanalen, nieuwsbrieven en podcasts. Omdat je aandacht, betrokkenheid, fans, autoriteit en reputatie geleidelijk op- en uitbouwt, is het online magazine op het web eerder een stroom van artikelen, video’s en audio-afleveringen.

Hier stond eerst ‘Artikel gaat verder na de afbeelding.’ maar ik heb Jan Postma beloofd dat niet meer te doen (draadje)

De specials-pagina van Erasmus Magazine

En:

NB wij maken met Bolster online magazines die voornamelijk op papier verschijnen (of verschenen) maar geleidelijk de focus naar online verschuiven (Erasmus Magazine, Advocatenblad, OneWorld bv) en hoewel gedigitaliseerde versies ook wel online worden aangeboden (https://www.erasmusmagazine.nl/magazines/) worden de artikelen uit het blad ook (en vooral) gewoon afzonderlijk op de website gepubliceerd, want zo worden ze het beste geconsumeerd en gevonden en gedeeld – en dan niet gelijktijdig. Dat ze ook in een papieren bundeling staan doet wat minder terzake.

Het woord ‘crossmedia’ is wat uit de mode, maar een crossmediale uitgeefstrategie waarmee je content publiceert voor meerdere kanalen is wat je dan nodig hebt, waarbij online het concept van de gebundelde uitgave wellicht wat meer moet worden losgelaten.

Maar zo kunnen we de vraag dan wellicht ook beter opvatten: hoe kunnen we betere digitale bundelingen maken, en rijkere leeservaringen bieden die gebruikers boeien en informeren? Jan-Willem Sanders van Follow the Money reageerde ook:

Hoe ik je vraag interpreteer: is er een voorbeeld van een online content bundel. Waarbij het niet meer gaat om een losse artikelen, maar om een geheel dat completer en dieper beeld schets. Zoals een tijdschrift een kaft heeft. Ik denk dat de correspondent met zijn collecties aardig met dit concept in de slag is. https://decorrespondent.nl/collecties> Ik vindOzy.com waanzinnig goed. Bv https://www.ozy.com/topic/europes-muslim-politicians. (ook de vormgeving schept een geheel). En https://theoutline.com/ is ook zeer sterk. Wij (Follow the Money) gaan hier ook mee aan de slag. Ik verwacht rond september de eerste resultaten te kunnen laten zien.

Jan-Willem Sanders

Asynchrone bundelingen

cover-investico-1

We gaven kwalitatieve journalistiek de ruimte

Een online platform voor de kwalitatieve onderzoeksjournalistiek van Investico.

De vraag van Friederichs blijft overeind: hoe kun je artikelen beter bundelen? In analogie met het antwoord van Jan-Willem Sanders voorzien wij nieuwssites en digitale magazines ook graag van ‘dossiers’ of specials: rijke redactionele pagina’s waarop je handmatig samngestelde bundelingen van artikelen presenteert. Belangrijk: dit zijn geen gelijktijdig uitgebrachte pakketjes, maar asynchrone bundelingen die elkaar opvolgen in de tijd.

Bekijk bijvoorbeeld eens:

De dossierpagina ‘Arbeidsuitbuiting in Nederland‘ van Investico bundelt de artikelen die zij over dit thema publiceren. Afzonderlijke artikelen worden ingeleid en uitgelicht:

Dossierpagina van Investico

En het uitgelichte verhaal bevat dan weer vermeldingen dat het onderdeel is van het dossier:

De vermelding van het dossier op de artikelpagina

Waarom dossiers?

Zo’n dossier heeft een aantal kenmerken en voordelen:

perikles-journalism-thumb

Perikles Journalism: voor ambitieuze redacties

Hét platform voor online magazines. Vertel mooiere verhalen - met een verdienmodel.

  • De dossierpagina wordt handmatig bijgehouden: je vertelt een langer lopend verhaal aan de hand van artikelen die verschijnen
  • Zodra je een artikel uitlicht op de dossierpagina, verschijnen op de artikelpagina automatisch verwijzingen naar de dossierpagina
  • De dossierpagina bevat in tegenstelling tot een categoriepagina informatieve inhoud die groeit in relevantie en consistent is, en daarom niet alleen relevant is voor lezers, maar ook voor zoekmachines.

Dat laatste punt behoeft toelichting. Categoriepagina’s zijn doorgaans slechts een automatisch gegenereerd overzicht waarop de laatste ~10 artikelen van de desbetreffende categorie worden weergegeven, met een bladerknop naar oudere verhalen. Nauwelijks nuttige inhoud dus, en de inhoud wisselt ook nog eens sterk (omdat de getoonde artikelen naar onderliggende archiefpagina’s verhuizen zodra er nieuwe verhalen gepubliceerd worden), waardoor deze pagina’s niet snel autoriteit zullen opbouwen in Google.

Wat voor Google relevant is, is dat ook voor gebruikers: de dossierpagina’s zijn in staat om een groter verhaal te vertellen. En dat kun je vervolgens uitbouwen door thema-gebaseerde nieuwsbrieven aan te bieden, bijvoorbeeld. Noot: de dossiers is (naast diverse paywalls, partnersystemen en andere professionele magazine-instrumenten) een van de functies van ons Perikles Journalism-systeem.

De periodieke bundeling die blijft: de nieuwsbrief

Toch zien we hier nog iets over het hoofd, want periodiek uitgegeven pakketjes zijn natuurlijk wel degelijk onverminderd populair. Want ook voor een gelijktijdig uitgegeven bundeling valt iets te zeggen: er is niet per se iets mis met de wens om pakweg eens per week een setje artikelen te ontvangen waarbij je ook qua onderwerpkeuze en vorm verrast wordt – en je dit in een afzienbare tijdsspanne op een vast moment consumeert en het ook ‘uit’ hebt.

En hét digitale instrument dat voorziet in deze behoefte is uiteraard: de e-mailnieuwsbrief. Zoals ik comment op de Linkedin-post:

Maar naast dossiers is er natuurlijk een bundeling die wél periodiek is (een bv wekelijks pakketje in één keer) waarin het goed mogelijk is om meerdere soorten artikelen (met verschillende onderwerpen) te combineren, en dat is de gouwe ouwe nieuwsbrief. Je abonneert je op een medium omdat je het goed en informatief vindt en gaat een relatie aan met een gratis of betaald abonnement, en de periodieke nieuwsbrief is wellicht het belangrijkste kanaal. Daarin kun je ook uitstekend verstrooiende elementen verwerken.

Over nieuwsbrieven gesproken: wij hebben er ook eentje. Daar zou je je op kunnen abonneren:

En: de podcast

Maar er is er nog eentje: de podcast. Hoewel dit ook vooral beschouwd moet worden als een stroom die je laat abonneren om toekomstige edities te ontvangen, kunnen podcastafleveringen prima ruimte bieden aan verschillende rubrieken. Ook aan het criterium van de vaste distributiefrequentie zodat je op een vast moment op de dag of in de week een overzichtelijk contentpakketje consumeert dat je na een bepaalde hoeveelheid tijd ‘uit’ hebt, wordt voldaan.

Andere periodieke bundelingen

Los van het distributiemechanisme dat een noodzakelijke publicatiefrequentie heeft (de nieuwsbrief, die je immers op gezette tijden moet versturen) zijn er ook andere redenen waarom een periodieke bundeling zinvol is en blijft. Daarbij valt de denken aan seizoensgebonden brochures (bijvoorbeeld een zomervakantiegids), jaarverslagen of andere gelegenheden waarbij het om inhoudelijke redenen nuttig of noodzakelijk is om in één klap een hele bundel informatie aan te bieden.

Denk bijvoorbeeld aan de introductie van een nieuwe iPhone, of – gepersonaliseerder – het moment waarop je overweegt die nieuwe iPhone te kopen, en behoefte hebt aan één pakket met alle relevante informatie die voorhanden is om een aankoopbeslissing te maken, of alles uit je zojuist aangeschafte product te halen. Je kunt hier denken aan de gidsen en keuzehulpen die platforms als iCulture.nl aanbieden – of natuurlijk De Consumentenbond, waarmee dit artikel begon. En daarmee is de cirkel mooi rond.

Ter besluit

Resumerend: de uitdaging blijft om niet een te zeer eendimensionale vertaalslag van een papieren magazine naar een digitale variant te willen maken. Een digitale magazine is geen periodiek uitgebracht doorbladerbaar artikelbundeltje, maar:

  • een online infrastructuur van artikelen, audio- en/of videoproducties;
  • die afzonderlijk worden gepubliceerd en geconsumeerd;
  • die gebundeld kunnen worden in asynchrone bundelingen zoals thematische dossiers;
  • maar ook gebundeld worden in periodiek gedistribueerde samengestelde bundelingen die je ‘uit’ kunt hebben, zoals nieuwsbrieven en podcastafleveringen.

Bolster bouwt graag geavanceerde online magazines. Bekijk hier ons werk of neem een kijkje bij Perikles Journalism, het platform waarmee we zulke redactionele platforms bouwen.

header_verdienmodellen

Journalistiek verdienmodel nodig? We hebben een Keuzegids gemaakt

Welk verdienmodel past bij je online magazine? We schreven een Keuzegids met antwoorden.