Hoe twee digital natives de diversiteit van feminisme tonen

Binnen twee weken van fanatiek twitteren naar een blog met 5000 bezoekers

Anne Ardon en Justine van de Beek twitteren al een paar jaar over feminisme. Vorige maand besloten ze het praten over hun favoriete thema naar een hoger niveau te tillen en lanceerden ze Stellingdames.nl.

Als je wil weten hoe en waarom ze dat hebben gedaan, of als je zelf bezig bent een maatschappelijk thema online op de kaart te zetten, zou ik zeker verder lezen. Ik sprak met Anne over Twitter, online dialoog aangaan, make-uptasjes en de diversiteit van feminisme laagdrempelig onder de aandacht brengen.

Waarom zijn jullie met dat blog begonnen?

“Justine en ik vinden feminisme heel interessant, maar als je iets met feminisme wil doen, is dat best ingewikkeld. Op dit moment heb je Linda Magazine, over kleding en allerlei persoonlijke, spicy verhalen, en je hebt Opzij waar het wel over feminisme gaat, maar niet op een manier die voor jonge mensen heel bereikbaar is. Met heftige artikelen, veel jargon, het is niet heel laagdrempelig. Maar het onderwerp staat wel in de belangstelling. Bijvoorbeeld door artiesten als Beyoncé die er veel over zingen. Dat zijn voorbeelden voor veel jonge mensen. Wij misten de laagdrempelige informatie. En je kunt wel klagen dat het er niet is, maar je kunt het ook gewoon zelf beginnen.”

"Feminisme is net een politieke stroming, met veel diverse meningen daarbinnen. Iedereen denkt dat het feminisme één geluid is. Of mensen vinden naar aanleiding van één gebeurtenis dat het hele feminisme stom is. Dat willen wij niet zijn. Feminisme is heel erg voor diversiteit en wij willen ook de diversiteit van het feminisme laten zien."

Foto: E. M. Th Visser

“Dus zijn we een domeinnaam gaan registreren en hebben we WordPress geïnstalleerd. Ik ben wel een beetje technisch dus veel dingen kan ik zelf, maar ik zit ook regelmatig met Theo’s en Matthijsen van de helpdesk te praten over hoe ik iets voor elkaar krijg, of met behulp van mensen op Twitter. En dan heb je een blog en moet je het gaan promoten. Ik heb best een trouwe schare volgers op Twitter. Sommigen hebben weinig met feminisme, maar ik krijg veel positieve reacties en mensen delen vaak mijn tweets.

“We zijn nu tweeënhalve week live en na twee weken hadden we al 5100 unieke bezoekers. Mensen mailen ons of ze iets mogen schrijven en dat vinden we heel erg gaaf. Wij hebben het blog opgericht, maar wij zijn het feminisme niet, dus we vinden gastblogs ook heel leuk en dat begint aardig binnen te stromen. Naast de website zijn we ook begonnen met een Youtube-kanaal. We willen een keer per maand een video maken. Daarin praten we over een wat ingewikkelder onderwerp, maar op een andere manier dan hoe we erover schrijven, als een soort content-snack.”

Read also

Hoe gebruiken jullie verschillende online kanalen om tot een samenhangend geheel te komen?

“We willen mensen aan het denken zetten en we willen het toegankelijk maken om te reageren. We zetten alles op onze Facebookpagina en hopen dat mensen reageren. Daar gaan we op in, of andere mensen gaan erop in en daar word ik heel blij van. In Rotterdam is iets gaande over een verbod van Leefbaar Rotterdam rond straatintimidatie, maar dat zou dan weer niet gelden voor bouwvakkers. Dat vond ik heel gek, kan ik me over opwinden. Dus daar heb ik nu een enquête over uitgezet om ervaringen van mensen te verzamelen. Niet representatief natuurlijk, maar het geeft wel een beeld van wat er speelt. Ik gebruik Twitter om dat te promoten. Na een dag delen op Twitter had ik 120 reacties. Dat tikt lekker aan. Mensen zien dat ik daarmee bezig ben, vinden het een relevant onderwerp en retweeten het. De resultaten ga ik weer verwerken op Stellingdames. Zo creëer je op de ene plek een stroom betrokkenheid en zet je dat op een andere plek door.”

https://twitter.com/AnneArdon/status/638367063829008384
Source: twitter.com

En hoe zorg je dat je in dialoog blijft en niet alleen maar zendt?

“We hebben een Twitteraccount en een Facebookpagina voor Stellingdames, maar ik merk dat mensen moeilijk op corporate accounts reageren. We delen de artikelen wel vanaf die accounts, maar we gaan er ook met onze eigen accounts over tweeten, zodat het voor mensen makkelijker wordt om erop te reageren. Op Facebook reageren we ook bijna altijd met onze eigen accounts, omdat mensen op Facebook en Twitter weten wij zijn.”

Read also
Source: twitter.com

Waarom is dat zo belangrijk voor jullie, in gesprek gaan?

“We zitten in de derde feministische golf. De eerste en tweede golf waren erg gericht op regelgeving. Dat is nu een stuk minder want in de wet is veel al min of meer geregeld. Maar feminisme heeft nog steeds bestaansrecht. De derde golf gaat veel meer over wat we als samenleving vinden, een bewustwordingsgolf. Iets als straatintimidatie is lastig in de wet op te nemen, maar leent zich erg goed voor maatschappelijke discussie.”

Nog even over video. Hoe, wat en waarom precies?

“We hebben gewoon een camera op statief en dan gaan we lekker praten. Jongeren kijken enorm veel video. Daarbij is zijn de algoritmes van Facebook erg ingericht op video, je komt daarmee sneller bovenaan en bij meer mensen in de timeline. Youtube is allang niet meer kattenfilmpjes en muziek, er zijn tegenwoordig enorm veel serieuze vloggers die het heel goed doen. Vandaag hebben we een artikel online gezet met een beautyblogger met ongeveer 40.000 volgers op Twitter. Justine heeft haar geïnterviewd en zij schrijft een blog over Justine’s make-uptasje. Het zijn onderwerpen die allebei onze doelgroepen leuk vinden en zo maak je leuk gebruik van elkaar.”

https://www.youtube.com/watch?v=SyMFyTR8pwQ
Modern feminisme kan niet zonder een hippe vlog Source: www.youtube.com

Na twee weken hadden we 5100 unieke websitebezoekers.

Denk je alles van tevoren helemaal uit, of is het meer try as you go?

“Het makkelijke is dat wij zelf de doelgroep zijn, dus we kunnen gewoon doen wat we leuk vinden. Natuurlijk denken we daar van tevoren over na, maar soms komt iemand met een spontaan idee en dan doen we dat gewoon. We hebben twee keer een middag met elkaar gezeten en toen zijn we gewoon aan de slag gegaan. Ik heb in het verleden wel eens voor organisaties een socialemediastrategie geschreven, dus ik heb best in mijn hoofd zitten wat wel werkt en wat niet.”

"Ik heb al heel vaak gehoord: 'Oh, dus feminisme gaat helemaal niet over mannen haten.' Daar word ik blij van."

Foto: E. M. Th Visser

En wat is het succes tot nu toe?

“Na twee weken hadden we 5100 unieke websitebezoekers. Na twee dagen hadden we 300 Twittervolgers en we hebben nu ook bijna 300 likes op de Facebookpagina. Meer dan een derde daarvan zijn van niet-vrienden van ons. De twee Youtubevideo’s zijn bij elkaar bijna 1000 keer bekeken.”

Dat zijn de mooie statistieken, met welke inhoudelijke resultaten ben je blij?

“Ik heb inmiddels echt al heel vaak gehoord van mensen: ‘Oh, dus feminisme gaat helemaal niet over mannen haten.’ Daar word ik blij van, daarvoor doe ik het. Dat mensen een stukje lezen en feminisme beter begrijpen.”

Meer weten over online-strategie?

Sluit je aan bij 500+ online-professionals die we af en toe een Bolster-update met inzichten & cases sturen. (Geen spam - daar hebben we evenveel hekel aan als jij.)

Anne's tips voor als je zelf online aan de slag wil met een maatschappelijk thema:

  • Je moet natuurlijk heftig geïnteresseerd zijn in het onderwerp
  • Begin laagdrempelig voor outsiders
  • Maak een FAQ met de meest basic vragen over je onderwerp
  • Ga veel in gesprek, ook als mensen het niet met je eens zijn
  • Negeer de echte zeikerds
Wat moet je lezen en kijken deze nazomer?Tips van de Stellingdames over wat je zoal kunt lezen en kijkenLees het op Stellingdames.nl

Helemaal uitgelezen? Delen maar!