Hoe onze nieuwe podcast op de lanceerdag al op nummer 1 in iTunes belandde

En die bovendien van meet af aan al sponsors had

Vandaag lanceerden we Kritische Massa, de podcast waarin we denkers & doeners op het snijvlak van technologie & samenleving interviewen. Een overzicht van onze ervaringen.

De eerste aflevering van Kritische Massa is een interview met Hans de Zwart van Bits of Freedom. Latere afleveringen zijn gepland met onder meer Alexander Klöpping en Arjan El Fassed.

Best aardig is alvast dat we nu op nummer één staan in de categorie ‘top podcasts’ (alle categorieën) in iTunes. Het duurde even voordat we DJ Tiësto hadden ingehaald. Kijk maar:

KM in iTunes
Vooral die DJ-podcasts blijken behoorlijk populair

Nu zijn we op zich redelijk trots, maar zo belachelijk bijzonder is het nu ook weer niet. iTunes telt het aantal nieuwe abonnees via iTunes (of Apple’s eigen Podcasts-app), en het is te verwachten dat een podcast op de dag van de lancering aardig wat nieuwe abonnees scoort – méér dan een reeds populaire podcast er die dag (zoals elke dag) bij krijgt.

Voordat we verder gaan: abonneren en luisteren doe je op kritischemassa.com, direct in iTunes of wellicht in Overcast.

Read also

Waarom een audiopodcast?

Wie al audiopodcasts luistert, snapt het meestal wel. Anderen moeten nog kennismaken met het fenomeen, en die vragen zich af wat nou het voordeel van audio is.

Dat is eenvoudig: audio kan geconsumeerd worden op momenten dat je niks anders kan doen, zoals in de auto of tijdens de afwas. Alle scherm- en papiergebaseerde concurrentie valt weg. Zoals we het op Twitter zeiden in een Tweetstormpje:

Source: twitter.com
Source: twitter.com
Source: twitter.com
Source: twitter.com

Onze cijfers

Let wel: de podcast is vanochtend gelanceerd, en het is op dit moment tegen vijf uur ’s middags, dus er zijn pas een stuk of 7 uur verstreken sinds de lancering. De tussenstand is echter:

  • 107 210 (update, 24 uur na lancering) downloads in Libsyn (dit zijn abonnees)
  • 61 93 (na 24 uur) plays op Soundcloud (player op de website)

We weten: niet wereldschokkend. 168 downloads valt best mee. Hoe dan ook: 100 abonnees op de lanceerdag heb je nodig om bovenaan in iTunes te geraken.

(Update: een paar dagen later zitten we op zo’n 600 downloads + plays)

(Update: anderhalve week na de lancering zitten we op 631 Libsyn-downloads + 181 Soundcloud-plays, dus 912 in totaal. Wat opvalt is het flinke aantal webplays. Soundcloud is toch de YouTube voor audio, en is niet te onderschatten.)

“100 abonnees op de lanceerdag heb je nodig om bovenaan in iTunes te geraken.”

Welke lessen vallen er nog meer uit te trekken? We zetten er een aantal op een rijtje.

  • Bij een interviewpodcast gaat het om de kwaliteit van de gasten. Begin met gasten uit je eigen netwerk, als je geschikte mensen kent; als de podcast eenmaal loopt, is het eenvoudiger om andere gasten bereid te vinden geïnterviewd te worden.
  • Idealiter heb je al een groep geïnteresseerden. De nieuwsbrieflijst van Bolster en mijn persoonlijke Twittervolgers zijn erg handig voor de bekendmaking.
  • Podcastsponsors zijn in Amerika heel normaal, hier moet het nog van de grond komen. Doe er je voordeel mee: met een goede pitch vonden wij snel een paar bedrijven bereid om ons te sponsoren.
  • Gebruik goede apparatuur. Een Zoom H5 (mobiele recorders) en twee Shure SM58-microfoons (plus 2x standaard & snoer) is wat je nodig hebt.
  • Gooi er een website tegenaan, bijvoorbeeld met een WordPress-theme speciaal voor podcasters. Besteed er een paar tientjes aan. Dan heb je snel een goeie site.
  • Zorg voor goede cover art. Ons logo is opzettelijk vooral ook opvallend, simpel en dus geschikt bij kleine weergave; abonnees kunnen je podcast in hun lijstje podcasts dan snel terugvinden. Betaal een designer een paar honderd euro voor een goed logo.
  • Promoot niet alleen je website, maar ook de directe link van je show in iTunes (vind je via rechtermuisklik op je logo in iTunes)
  • Gebruik sociale media-ads (paar tientjes is genoeg): gericht op iPhone-bezitters (iPhone 5S of nieuwer met recentste iOS-versie): die luisteren relatief vaak podcasts en kunnen op hun iPhone ook direct abonneren als ze de advertentie zien. (Nog geen resultaten van, campagne loopt net.)
Naar Kritischemassa.comLuisteren en abonneren maargaan

Oh, en schrijf je vooral ook in voor onze nieuwsbrief. Blijf je gelijk op de hoogte van onze podcast.

Op de hoogte blijven van Bolster? Sluit je aan:

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Helemaal uitgelezen? Delen maar!