6 tips van Bolster voor online-campagnes van NGO’s

Vooral inzet van gifjes zouden we leuk vinden

Hoe kunnen NGO’s sociale media, websites en e-mailmarketing slimmer inzetten voor communicatie en fondsenwerving?

Nonprofits zijn sterk gebaat bij betere online-integratie: slimmere koppelingen tussen sociale media en je website, natuurlijker overgang tussen betrokkenheidsniveaus en betere samenwerking tussen afdelingen.

1) Het GIFje is de nieuwe soundbite

De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn al de GIF Bite Election genoemd, onder meer vanwege dit hilarische fragment van Hillary Clinton die een lange ondervraging prima verbaal doorstond, maar uiteindelijk zegevierde met GIFjes van haar mimiek:

En dit is best een dingetje. Bors duidt:

“Theory: while Republicans were playing for the sound bite, Hillary was playing to the gif, perhaps the first politician in history to consciously do so.”

Het ligt iets genuanceerder: ook video’s met spraak doen het goed. Maar omdat sociale media video’s en GIFs automatisch doch zonder geluid afspelen (tenzij je op de video klikt), zijn ook ondertitelde videofragmenten plots een krachtig campagne-instrument.

Nu wordt duidelijk hoe belangrijk het is dat video’s automatisch afspelen, hetgeen volgens mij als eerste werd geïntroduceerd door Instagram. Het feit dat zulke video’s worden bekeken zonder dat mensen er actief voor kiezen verandert de gehele gebruikerservaring.

“Omdat sociale media video's en GIFs automatisch afspelen, doch zonder geluid, zijn geluidloze ondertitelde videofragmenten plots een krachtig campagne-instrument.”

Geen wonder dat de Amerikaanse presidentscampagnes het volop inzetten.

Een belangrijk voordeel van deze methode is dat-ie eenvoudig inzetbaar is – zeker als je niet zelf het beeldmateriaal hoeft te schieten. Zodra je woordvoerder of directeur kort wordt geïnterviewd op tv, is het een koud kunstje om het fragment uit te knippen en YouTube te zetten.

Een paar concrete tips: als je niet goed zelf kunt monteren, kun je op YouTube zelf ondertiteling toevoegen. Bedenk dat Facebook-video’s echter alleen automatisch afspelen als je ze direct daar uploadt – gelinkte YouTube-video’s vereisen een klikje om af te spelen. Andere tip: de GIF creator van Giphy verandert video’s in GIFjes.

2) Tover Twittervolgers om in nieuwsbriefabonnees

Zou het niet handig zijn als je Twitter-volgers met 1 druk op de knop zich voor je nieuwsbrief zouden kunnen inschrijven? Zonder dat ze hun e-mailadres hoeven bevestigen?

Nou, ja, dat kan dus gewoon. Zie het plaatje van de hier weergegeven tweet (of bekijk ‘m op Twitter.com).

Ja, Twitter Lead Generation Cards doen het ook gewoon op HTC's #jeverwachthetniet

Dit heet een Lead Generation Card. Je kunt er gratis eentje aanmaken via ads.twitter.com. Vervolgens kun je die koppelen aan je nieuwsbriefsysteem. En ta-daa: Twitter-volgers kunnen zich met een druk op de knop abonneren. En omdat hun e-mailadres al bevestigd is bij Twitter zelf, hoeven ze niks te typen en krijgen ze zelfs geen bevestigingsmailtje.

Het moge duidelijk zijn dat dit leidt tot veel minder frictie, en veel hogere conversies. Toch is er bijna geen organisatie te vinden die dit inzet. Probeer het gerust uit (of huur ons daar even voor in)!

3) Laat je nieuwsbrief praten met je website-formulieren

Deze vergt even wat uitleg. Stel, je wil je nieuwsbriefabonnees om een donatie vragen. Dan stuur je ze een link naar je donatieformulier. Maar hun naam en e-mailadres heb je al. Wat je wil is het volgende:

  1. Als ze op een donatie-link klikken in je mail, komen ze op een donatiepagina terecht met hun naam en e-mailadres al ingevuld
  2. Het formulier slaat de gegevens op en laat je nieuwsbriefsysteem weten dat men gedoneerd heeft

Stap 1 is eenvoudig als met zogenaamde merge tags, gebruikt door platforms zoals Mailchimp. Je maakt een gepersonaliseerde link aan door deze merge tags (lees hier meer over merge tags) in te voeren: van elke ontvanger wordt zo de naam en het e-mailadres aan de link toegevoegd. Zie onderstaand GIFje:

Mailchimp merge tags in een url

Vervolgens moet je natuurlijk wel een website-formulier hebben dat dynamisch gevuld kan worden.

gravity forms wordt dynamisch gevuld

Een beetje CMS geeft je daartoe de mogelijkheid: het veld ‘E-mailadres’ wordt dan automatisch ingevuld door de parameter ‘email’ die je in Mailchimp hebt ingesteld.

Datzelfde doe je voor de naam en overige gegevens die de gebruiker dan niet meer zelf hoeft in te vullen.

Extra tip: een beetje CMS met formulierensysteem stuurt ook de ingevulde gegevens weer naar je nieuwsbrief- of CRM-systeem. Waarbij je moet kunnen programmeren of mensen al dan niet een bevestigingsmail moeten krijgen of aan een subgroep toegevoegd moeten worden. Bij donatieformulieren is het handig dat je nieuwsbriefsysteem weet dat een abonnee een succesvolle donatie heeft gedaan. Mocht je op zoek zijn naar een website met dit soort functies: check de pagina van ons WordPress-powered Perikles-systeem.

4) Betere instapniveaus van betrokkenheid

Als je hillaryclinton.com bezoekt krijg je een splash screen met twee call to actions:

  1. een formulier voor nieuwe nieuwsbriefabonnees
  2. een knop voor wie direct geld wil doneren (waarbij je uiteraard eveneens je e-mailadres moet opgeven).
Hillary Clinton website op iPhone

Het doel is helder: Hillary wil natuurlijk vooral donateurs, maar niet iedereen wil bij het eerste bezoek aan de website de portemonnee trekken.

Toch zijn er genoeg die dat wél willen, dus wordt de volgende balans gevonden: een primaire call to action voor nieuwsbriefabonnees, en een secundaire die de groep bezoekers direct ‘afroomt’ die al bereid zijn om geld over te maken.

Wellicht dat iPad-gebruikers andere tekstjes krijgen...
Ook interessant is de variatie in de gebruikte kopij: hier is het 'This starts with you' i.p.v. 'join the campaign'

Hillary vraagt niemand om je ‘in te schrijven voor de nieuwsbrief’ – dat is betekenisloos voor mensen. Nee, je doet mee met de campagne, getuige teksten als ‘join the campaign’ en ‘count me in’.

Belangrijke lessen:

  • Geef inhoudelijke betekenis aan het instap-betrokkenheidsniveau van nieuwsbriefabonnee.
  • Laat geen gelegenheid onbenut om e-mailadressen te verzamelen. Gebruik prominente formulieren en splash screens. Een sterke e-maillijst is de basis van elke campagne.
  • Gebruik A/B-tests om de conversie van belangrijke formulieren te verhogen.
  • Vergeet het laaghangend fruit niet: bied shortcuts naar hogere betrokkenheidsniveaus voor de echte fans die ook op een hoger niveautje kunnen instromen.
Check ook onze whitepaper

5) De Facebook-previewimage als statement

Wanneer je een link deelt op Facebook, plukt Facebook de titel, een omschrijving en een voorbeeld-plaatje van de webpagina in kwestie, welke automatisch aan je statusupdate worden vastgeplakt.

Previewimage op Facebook

Zie bijgevoegd screenshot: het groen gearceerde deel wordt – inclusief afbeelding – zo van de gedeelde webpagina geplukt.

Maar hier kun je natuurlijk mee spelen. Je kunt op je website instellen welke afbeelding aan Facebook wordt doorgegeven als plaatje dat getoond moet worden als iemand de link naar de pagina deelt.

Hier kun je handig gebruik van maken. Zo is het wellicht een goed idee om een afbeelding met een citaat erin te gebruiken. Even Photoshoppen en klaar is kees.

Wat echter óók kan, is de preview-image gebruiken als een persoonlijk statement:

Wie de PvdA-website ‘De vrienden van Wilders‘ op Facebook linkt, deelt een preview-image die dienst doet als visueel statement van de gebruiker in kwestie. Die geeft daarmee duidelijk aan dat de vrienden van Wilders de hare (m/v) niet zijn, en roept bovendien vrienden op dat óók te doen.

6) Creëer aandacht en betrokkenheid met quizzen en tests

Nog te vaak krijgen websitebezoekers vooral lappen tekst voorgeschoteld, met hier en daar een afbeelding, video of hooguit een infographic. Maatschappelijke organisaties die mensen willen boeien en zelfs aan zich willen binden – al is het maar met een e-mailadres – moeten echter meer uit de kast halen.

Quizzen en zelftests zijn uitstekende middelen om gebruikers kennis te laten maken met (soms moeilijke) dossiers. Spelenderwijs kun je begrip kweken en mensen overtuigen. Een gebruiker die eenmaal is begonnen met het beantwoorden van enkele vragen, is veel eerder geneigd om ook een e-mailadres in te vullen. Onze Twitter-test werd binnen 24 uur 2500 maal ingevuld, en leverde ons zo’n 300 nieuwsbriefabonnees op.

twittertest
Doe 'm ook: Wat voor Twitteraar ben jij?

Interessante blogpost? Stuur ‘m gerust aan iemand door! Bolster is een online-bureau dat maatschappelijke organisaties helpt bij online vernieuwing. Ben je benieuwd wat wij voor je organisatie zouden kunnen betekenen? Bekijk onze cases of diensten eens, grasduin verder door onze blog, schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief of neem gewoon contact op.

Read also

Wekelijkse mail met links over maatschappelijk relevante online-vernieuwing krijgen? Sluit je aan bij 750+ anderen!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Helemaal uitgelezen? Delen maar!