Campagne voor De Persgroep

“Ik sta in de krant”

De Persgroep vroeg ons om een campagne op te zetten om de lancering van de vernieuwde AD.nl-website op te luisteren.

Een basisidee hadden ze zelf al: het zou leuk zijn als mensen hun eigen AD-artikelen zouden kunnen genereren.

Daar gingen wij mee aan de slag. Het leidde tot een campagnesite die mensen in staat stelt dankzij vernuftige Facebook-integratie in een paar stappen hun eigen artikel aan te maken, waarbij niet alleen hun naam maar vooral ook hun profielfoto is verwerkt in een bijzonder redactioneel artikel.

Een paar voorbeelden:

Een gifje van de flow:

GIFje van de AD-site

Opgedane inzichten

Normaal gesproken bouwen we redactioneel geavanceerde websites of campagnesites met WordPress en Perikles, en deze klus vergde een ander instrumentarium. Voor deze klus hebben we dan ook een applicatie gebouwd met React op het Meteor-platform.

Wat tof is, is dat de hele website in één keer in je browser wordt geladen, en daarom razendsnel is. Wel moesten we zorgen dat aantal fotobewerkingen per gecreëerd verhaal niet al te groot was, omdat je al snel wat veel servercapaciteit verbruikt, of juist te veel bestanden moet opslaan (er staan na een dag al tientallen gigabytes aan afbeeldingen op de server, behorend bij talloze aangemaakte artikelen).

En: laagdrempeligheid is key. Als je deelnemers wil, dan moet het niet alleen eenvoudig zijn om een artikel aan te maken, maar ook aantrekkelijk zijn om een door derden aangemaakt artikel te bekijken. En daarvoor is het onderstaande plaatje van belang:

Facebook-previewimages. Best belangrijk.
Facebook-previewimages. Best belangrijk.

Inderdaad: preview-plaatjes. Als je artikelen deelt op bijvoorbeeld Facebook wordt er een miniatuur getoond van het artikel met titel en afbeelding. Als je een artikel aanmaakt, moet niet je Facebook-profielfoto automatisch in een nieuwsfoto gemonteerd worden (met diverse overlays en effecten), maar die afbeelding moet óók alvast bij Facebook worden aangemeld als preview-plaatje. Vooraf al inderdaad, anders krijg je dit:

In dit fictieve voorbeeld toont Facebook geen preview-afbeelding tijdens het delen van een pagina. Niet zo handig.

Hoe erg zou dat zijn? Dat valt op zich nog mee, want alleen hier zou de afbeelding ontbreken; na plaatsing zien je Facebook-vrienden de post mét afbeelding. Toch is het beter om al tijdens het delen te zien welke afbeelding erbij komt, want dat plaatje is zo’n beetje het belangrijkste onderdeel van het concept (en niet iedereen klikt door vanaf Facebook naar je artikel.)

Wil je ook zo’n tof campagneconcept? Neem contact op!

Lees verder: