Landelijke campagnewebsite tijdvoor.groenlinks.nl

GroenLinks: Tijd voor Verandering

GroenLinks - tijd voor verandering

Tijd voor Verandering! We zijn trots dat we mochten meewerken aan de digitale campagne van GroenLinks, dat in de Tweede Kamer-verkiezingen van 2017 steeg van 4 naar 14 zetels.

Bolster bouwde onder meer de landelijke campagnewebsite met slimme integratie van video, sociale media en CRM-systeem BSD Tools. Want een campagnesite moet niet alleen mooi en informatief zijn, maar vooral ook converteren: de campagne moest talloze e-mailadressen, leden, vrijwilligers en donaties binnenhalen, en de campagnesite is een belangrijk onderdeel van de infrastructuur die daarvoor dient te zorgen.

Sybren Kooistra, chef grassroots & digital Groenlinks. Source: twitter.com

Enkele highlights:

Een platform voor een beweging

A photo of GroenLinks leader Jesse Klaver, with a caption that roughly translates to 'It is time for different choices'

Tot onze vreugde was GroenLinks gaan werken met BSD Tools, het wervings- en organizingsysteem dat eerder met name in de presidentscampagnes van Barack Obama en Bernie Sanders succesvol is ingezet, en nu voor het eerst door een Nederlandse politieke partij is gebruikt. We bouwden formulieren en koppelingen met BSD Tools om te zorgen dat de website niet alleen diende om mensen te informeren en inspireren, maar ook om die interesse in betrokkenheid op te zetten.

De website maakt het mogelijk om e-mailadressen te verzamelen van geïnteresseerden, die vervolgens door GroenLinks op de hoogte gehouden en betrokken kunnen worden. Ook zijn er uiteraard diverse call-to-actions om een donatie te doen – niet onbelangrijk, getuige de flinke bedragen die GroenLinks wist op te halen. (Leestip: ‘De beweging die zichzelf financiert‘.)

Autoplay-video met geluids-switch

Sinds Twitter, Instagram en Facebook het fenomeen ‘video-autoplay’ populair maakten, werd ook direct duidelijk wat het belang ervan is voor politieke campagnes. Autoplay stelt je in staat onmiddellijk te beginnen met het vertellen van een verhaal. Korte, inspirerende video’s met een krachtige boodschap werken goed. Je moet ze wel ondertitelen, want er is een catch: autoplay is geluidloos, de gebruiker moet (ook op Facebook en Twitter) bewust klikken om er geluid bij te krijgen.

“Op de verkiezingsdag jaagden we er ruim 3 terabyte aan data doorheen”

Die sociale media-conventies hebben we overgenomen op deze campagnewebsites: de video begint direct te spelen, en met één klikje krijg je er geluid bij. We hostten ‘m niet op YouTube om wat meer controle over de player te krijgen (en zodat we geen cookies hoefden te gebruiken), maar dat vraagt wel wat van je setup: op de verkiezingsdag jaagden we er ruim 3 terabyte aan data doorheen.

Razendsnel in React!

Campagnesites moeten state-of-the-art zijn, de laatste technologieën gebruiken en razendsnel werken. Daarom ontwikkelden we deze campagnewebsite in React!.

Bekijk vooral zelf tijdvoor.groenlinks.nl om het werk te aanschouwen – of lees verder over wat Bolster kan doen op het gebied van webontwikkeling.

Ook zo'n vette campagnesite?Neem contact op
Lees ook: