Uitgevers & Facebook: bouw nooit huizen op gehuurde grond

Uit de categorie ‘die konden we aan zien komen’: Facebook is een test gestart in zes landen waarbij uitsluitend betaalde berichten van organisatiepagina’s nog een publiek bereiken.

The Guardian meldt: Facebook moving non-promoted posts out of news feed in trial. In zes landen (waaronder Servië en Sri Lanka) bereiken berichten van organisatiepagina’s niet langer op ‘organische’ wijze een publiek: alleen betaalde berichten worden nog in de newsfeeds van gebruikers geplaatst.

Kritiek alom, uiteraard – maar zo gek ver verwijderd van de huidige praktijk is dit beleid niet. In het artikel Facebook Instant Articles: succesnummer of valstrik? schreef ik al dat het bedrijf vooral geld wil verdienen aan de poortwachtersrol die het speelt. Wanneer je voor publieksbereik afhankelijk bent van de op Facebook opgebouwde fanbasis, is de sociale-mediagigant het aan zijn eer – of vooral: de aandeelhouders – verplicht om daar zoveel mogelijk geld aan te verdienen.

In de praktijk betekent dit al dat organisatiepagina’s slechts mondjesmaat gratis publiek kunnen bereiken – het aantal benodigde likes, reacties en shares is daarvoor te groot. Hoe belangrijker Facebook is voor contentdistributie, hoe duurder het platform zal zijn om succesvol in te zetten.

De oplossing: organiseer zelf je relaties

De oplossing is simpel maar niet eenvoudig: je moet geen huizen bouwen op gehuurde grond, niet afhankelijk zijn van relaties die in eigendom zijn van een ander. Een pragmatische inzet van Facebook is verstandig: een paar tientjes advertentiebudget om bepaalde artikelen via Facebook flink te verspreiden kunnen heel effectief zijn – als je die bezoekers vervolgens op je eigen site maar verleidt om een relatie met je aan te gaan.

Daarom bouwen wij ook graag journalistieke platforms met diverse ingebouwde verdienmodellen die vooral de eigen positie versterken: harde of poreuze paywalls, eigen advertenties, partnerfuncties, vacaturemodules en meer – check de pagina over Perikles Journalism voor meer informatie.

verdienmodellen-facebook

Digitale journalistieke verdienmodellen

Welk digitale verdienmodel past bij jouw magazine, en waarom? Lees de Keuzegids!

  1. Zie Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2019: "Subscription and membership is the key priority for the news industry going forward" ↩︎
  2. Zie bijvoorbeeld de dynamische-paywall-aanpak van de New York Times, te lezen bij Digiday. ↩︎
  3. Relevant artikel: The Cost of Apple News van Stratechery. Samenvatting: voor uitgevers is het een slechte zaak als een machtige tussenpartij tussen jou en je lezers zou komen te staan; gebruikers gaan een relatie met de aggregator aan i.p.v. jouw medium, je krijgt amper relevante data, je moet dagelijks concurreren met andere uitgevers om aandacht – en een kleiner (en krimpend) deel van de lezersuitgaven vloeien jouw kant op. ↩︎
  4. Zie The Media Industry Laid Off A Thousand People In January. It May Not Be Over. ↩︎
  5. Lees ook het verslag van Harald Dunnink. ↩︎