Blogposts auto-publiceren op sociale media? Niet doen

Handmatig is beter, echt waar

Zorgt jouw website ervoor dat nieuwe blogposts en nieuwsberichten geheel automatisch worden gepubliceerd op je Twitter-account en Facebook-pagina?

Klanten vragen er regelmatig om – of doen dat op hun bestaande website – en vragen ons om dat ook te activeren op de websites die we ontwikkelen. We leggen graag uit waarom we dat afraden.

Weg met de checklistmentaliteit

Zet om te beginnen je prioriteiten eens op een rijtje. Waar gaat het je om: wil je slechts zorgen dat er een linkje op sociale media wordt gedeeld, ongeacht het effect ervan? Of wil je je best doen om te zorgen dat mensen klikken, liken, favoriten en reageren – met andere woorden, dat je daadwerkelijk mensen bereikt en interesseert?

Helaas is maar al te vaak het eerste het geval. Laten we dat de ‘checklistmentaliteit’ noemen: een werkwijze waarbij alles wordt gedaan wat je van moderne online communicatie mag verwachten, maar waarbij nauwelijks effect wordt gesorteerd. Zoals ik schreef in mijn blogpost over digital first beleidscommunicatie:

Blijkbaar wordt erg belangrijk gevonden dat alle berichten, verslagen en reportages bestaan, maar of ze vervolgens daadwerkelijk iemand beréiken is schijnbaar van nul en generlei belang.

Daar doen we dus niet aan mee. Sociale media zijn essentiële instrumenten voor het daadwerkelijk bereiken en betrekken van mensen. Dus laten we daar duidelijk over zijn: we kiezen voor de werkwijze die effect heeft.

En als je artikel de moeite waard is om te delen met je volgers & fans op sociale media, dan is het per definitie ook de moeite waard om er een mooi handmatig geboetseerd statusberichtje van te bakken.

Iets anders: meer weten hoe wij bij Bolster online-strategieën bakken en websites bouwen? Kijk eens bij diensten.

Handmatig werkt beter op Twitter

Het handmatig publiceren van statusupdates op sociale media heeft allerlei voordelen. Ik zal er een aantal noemen, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer: natuurlijk is het beter om met zorg een berichtje te schrijven dan dat je je website een titel, link en wat metadata automatisch in een statusupdate laat proppen.

Maar goed. Om te beginnen: zelfs als je Twitter Cards gebruikt, moeten Twitter-volgers eerst op je Tweet tappen of klikken om een previewtekst en -afbeelding te zien. Als je handmatig een Tweet tikt, een linkje erin plakt en handmatig een afbeelding of screenshot aan je Tweet toevoegt, wordt de afbeelding direct in de timeline getoond. Zie deze Tweet: die heeft een handmatig geüpload screenshot.

Source: twitter.com

Het is belangrijk, dus ik herhaal het maar even: alleen afbeeldingen die handmatig als attachment aan een Tweet worden toegevoegd zijn direct zichtbaar. En – daar gaat het natuurlijk om – Tweets met afbeeldingen leiden tot veel meer interactie.

Facebook: alles autoposten = oversharing

Facebook werkt anders dan Twitter. Previewimages worden daar wel direct getoond, dus dat is het probleem niet zozeer. Maar omdat Facebook een gefilterde timeline heeft en de populairste berichten toont van een langere tijdsspanne, is het beter om op Facebook niet te veel links naar nieuwsberichten te plaatsen. Als je bijvoorbeeld 20 nieuwsberichten per week publiceert, zou ik er – bij wijze van vuistregel – misschien maar 5 op Facebook plaatsen.

Zeker als je veel nieuwsberichten publiceert, ligt op Facebook het gevaar op de loer dat je te veel berichten deelt die tot weinig interactie leiden, zodat Facebook de meeste statusupdates überhaupt niet meer aan je eigen fans voorschotelt. Minder is meer is dikwijls het devies op Facebook, zeker als het om linkdumpen gaat.

Sociale media zijn geen contentdumpplekken

Misschien nog wel het belangrijkste argument tégen het autoposten van nieuwsberichten is dat het op sociale media gaat om sociale aanwezigheid. (Niet per se om ‘conversaties’ en interactiviteit – dat is een misverstand.) Het is belangrijk dat een statusupdate voelt alsof je (als blogger / redacteur) aanwezig bent op dat sociale medium en je volgers daar aanspreekt, ondertussen verwijzend naar het artikel op je website.

Het autopubliceren van nieuwsberichten leidt tot sociale media-accounts die wat ‘doods’ aanvoelen, die de lezer niet aanspreken, die geen notie hebben van de sociale context en de mediumlogica van de plek waar het bericht staat. Maar content is niet mediumneutraal. Facebook en Twitter hebben een eigen sfeertje, en een statusupdate moet daarin passen. Sociale media zijn geen dumpplekken voor content, maar omgevingen waar je als redacteur of blogger aanwezig bent en je publiek aanspreekt.

Read also

Wekelijkse mail met links over maatschappelijk relevante online-vernieuwing krijgen? Sluit je aan bij 750+ anderen!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Helemaal uitgelezen? Delen maar!