7 dingen die websites van maatschappelijke organisaties moeten kunnen

Een lijstje need-to-haves volgens Bolster

Bij Bolster werken we voortdurend aan moderne sites voor maatschappelijke organisaties. Hierbij een rijtje features die je anno 2015 goed kunt gebruiken.

Of het nu gaat om betere deelknopjes en formulieren of een goed gecoördineerde contentkalender: aan veel websites van nonprofits en andere maatschappelijke organisaties valt nog wel wat te verbeteren. Deze punten vinden wij in elk geval belangrijk – kijk gerust hoe jouw website scoort op deze onderdelen.

Bekijk Perikles - van BolsterTip: ons WordPress-framework heeft biedt dit dus allemaal wélNaar bureaubolsternl/perikles

Twitter-cards & Open Graph

Je bent ongetwijfeld bekend met de preview-afbeeldingen met titel & inleiding die sociale media tonen als iemand een linkje deelt. Een goede website genereert niet alleen automatisch deze gegevens, hij voorziet ook in de mogelijkheid om ze per pagina in te stellen.

Zeker voor campagnepagina’s is dat belangrijk. Voor de Vrienden van Wilders-site die we voor de PvdA maakten zorgden we dat een specifieke call to action – de uitspraak dat ‘dit niet jouw vrienden zijn’ – resulteerde in een gedeelde Facebook-link met preview-image die de functie heeft van een soort pledge in de ik-vorm: ‘Dit zijn niet mijn vrienden.’

Whatsapp-deelknopje

Terwijl share-buttons van Twitter en Facebook reeds alomtegenwoordig zijn, tref je een Whatsappknopje minder vaak aan. Zie hoe we ‘m hebben ingebouwd in resultaten.pvda.nl:

Facebook en Twitter lenen zich bij uitstek voor het broadcasten van een bericht aan al je volgers of vrienden; Whatsapp is bij uitstek geschikt voor communicatie met specifieke individuën of een besloten groepje.

Mobile-first responsive design

Dit is een belangrijke. De reden is evident: tegenwoordig bezoekt nog maar de helft van de bezoekers onze websites met een desktop-browser; de rest gebruikt een tablet of smartphone.

Dit vereist méér dan een cosmetische aanpassing van je website-layout. Mobiele gebruikers zullen bijvoorbeeld minder snel een mail sturen, je hele website doorspitten of een bestand downloaden; na je pagina te scannen zullen ze hooguit hun e-mailadres achterlaten.

De verschuiving van het zwaartepunt van websitegebruik naar mobiel gebruik heeft dan ook bredere implicaties – je biedt andere content en handelingsperspectieven aan. Maar een responsive design is natuurlijk een must.

Goed integratie van nieuwsbrieven

Aandacht krijgen is één ding, duurzame betrokkenheid organiseren is iets anders. Of je nu donateurs en leden moet werven of professionele stakeholders aan je wil binden, de ouderwetse e-mailnieuwsbrief is nog altijd je trouwe vriend.

Maar een onopvallend inschrijfformuliertje diep weggestopt in je website zet geen zoden aan de dijk. En bedenk: zeker mobiele gebruikers zijn vluchtige bezoekers. Toon dus relevante content en zorg dat geïnteresseerden hun e-mailadres achterlaten door hen een formulier onder de neus te duwen. Bijvoorbeeld met een opvallend formulier met enigszins wervende tekst dat gewoon tussen de alinea’s in wordt aangeboden, zoals deze:

Wekelijkse mail met links over maatschappelijk relevante online-vernieuwing krijgen? Sluit je aan bij 750+ anderen!

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Goed idee, toch? Deze werkt echt overigens, vul ‘m maar in.

Flexibele, modulaire pagina-opbouw

Een veel voorkomend probleem is de inflexibiliteit van algemene organisatiewebsites die ertoe leidt dat voor elke campagne of elk evenement een aparte projectwebsite moet worden gebouwd.

Het zou al een hoop schelen als je met je website flexibele landingspagina’s zou kunnen creëren met willekeurige content, een zelf samen te stellen formulier (bijvoorbeeld een inschrijvings- contact- of bestelformulier) en bijvoorbeeld goede social media-deelknoppen.

Het is dan wel zo handig dat er verschillende contentsoorten worden gedefinieerd met vaste functionaliteiten en vormgeving die je eenvoudig in je content management systeem kunt toevoegen aan pagina’s, zoals de citaten in de PvdA-resultatenwebsite uit bovenstaand GIFje.

Een contentkalender

Dit is niet echt een websitefunctionaliteit, maar dat maakt niet uit. Een contentkalender waarbij je artikelen kunt plannen in overleg met je collega’s is erg handig. Het is hiermee ook eenvoudiger om de publicatie van bepaalde nieuwsberichten af te stemmen op andere geplande gebeurtenissen, zoals manifestaties en media-optredens.

Een aantal tools & platforms die we zelf regelmatig gebruiken:

Helemaal uitgelezen? Delen maar!